Linnéa Stark jobbar som inredare och driver House by Stark, som hjälper företag att inreda kontor utifrån vision, värderingar och varumärke.
I många inredningsprojekt möter hon medarbetare som ska byta kontor och kanske ska flytta in ett kontor utan fasta platser. En förändring som många känner oro inför.
Hon kontaktade mig för att prata om det här med förändring, och varför det är så svårt.
Vad är det som gör, att förändring är så svårt? Borde vi inte vara vana vid förändring, det är så vi överlevt i generationer?
– En stor fråga! Ett kort svar på varför det är svårt; För att det är mänskligt. Vi går som du säger igenom mängder av förändringar, men våra hjärnor är utvecklade för att snabbt reagera på eventuella hot och risker.
Vi kan så klart anpassa oss till nya förutsättningar, men gillar sällan att någon annan ska förändra oss. Som tur var finns det mycket forskning och konkreta tips på hur vi kan stödja processen.
Om jag känner mig väldigt orolig, hur kan jag leda mig själv?
– Att erkänna det för sig själv är ett viktigt första steg. I många företagskulturer kan det kännas lite tabu. Sen är det bra att sätta ord på vad som skapar oron och formulera det som frågor för att få en bättre bild av vad det nya innebär. Alla svar kanske inte finns än, men kanske kan jag få hjälp att se de steg som väntar och hur jag kan bidra till en hållbar lösning?
Vad kan man som ledning göra för att underlätta en större förändring?
– Det här brukar vara temat på en hel workshop, men om jag ska koka ner det till tre saker som jag generellt tycker är viktiga;
1. Skapa samsyn kring vad och varför
Och inte bara ur ett lednings- och omvärldsperspektiv, utan visa även en förståelse för vad förändringen kommer att innebära för arbetssätt, beteenden och enskilda roller och individer.
2. Involvering
Ta hjälp av medarbetarna för att lösa hur-frågan. All förändring innebär för- och nackdelar. Ge alla en chans att diskutera dem, väck tankar kring hur var och en kan bidra och var lyhörd för vilket stöd som krävs för att lyckas.
3. Gör det otrygga, så tryggt det går
Behåll fokus på varför under hela resan. Var transparent med vad ni vet och vad ni inte vet (än). Bryt ner processen i mindre steg och skapa utrymme för fasta avstämningar som ger möjlighet till löpande anpassningar.
Det här är frågor som jag vet att många funderar över.
Vi kan inte undvika det ständiga behovet av utveckling, anpassning och förändring. Men vi kan träna oss i att hantera det på ett bra sätt.
Skissar ni också på framtidens kontor?
Det finns många värdefulla lärdomar att ta med sig, för att undvika dyra misstag och lyckas skapa den där platsen där känsla, kultur och arbetssätt, förstärker hela syftet med er verksamhet.
Vad är viktigt för att ni ska lyckas?
Linda Stenqvist
VD & Förändringscoach
Human Clarity AB